Discrepancies in BPJS Health Payments for Emergency Room Service Claims Based on PERMENKES Number 27 of 2014

Authors

  • Willy Johan UNINUS
  • Yuyut Prayuti
  • Arman Lany

DOI:

https://doi.org/10.30649/jhek.v4i1.172

Keywords:

Claim, Emergency Department, National Health Insurance Program

Abstract

In realizing Universal Health Coverage (UHC), Indonesian government has launched a national health insurance program (JKN) organized by the Health Social Security Administering Agency (BPJS) starting from January 01, 2014. The policy of determining outpatient episodes for patients in the emergency department (ED) who receive treatment for less than 6 hours raises problems related to claims for services provided by service providers. Hospitals are required to provide health services in emergency situations to save lives and prevent disabilities, while also having profit objectives. This research aims to describe the output and impact in relation to the regulations. The research uses normative legal research methods with statute approach, conceptual approach and a non-judicial case study approach, presenting several cases related to discrepancies between ER services provided and claims paid, especially for patients who die in the ER within 6 hours, which is suspected to cause hospitals to be selective in handling emergency patients. The Minister of Health Regulation No. 27 of 2014 regarding INA-CBG creates dilemmas and challenges for hospitals in providing optimal services for emergency cases in the ER.

References

Perundang-undangan :

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 69 Tahun 2013 tentang Standar Tarif Pelayanan Kesehatan pada Fasilitas Kesehatan Tingkat Pertama dan Fasilitas Kesehatan Tingkat Lanjutan dalam Penyelenggaraan Program Jaminan Kesehatan, Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2013 Nomor 1392 (2013)

Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2014 tentang Petunjuk Teknis Sistem Indonesia Case Base Groups (INA-CBGs), Berita Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 795 (2014)

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 44 Tahun 2009 tentang Rumah Sakit, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2009 Nomor 153, Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 5072 (2009)

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2023 Tentang Kesehatan, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2023 Nomor 105 Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 6887 (2023).

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 17 Tahun 2023 Tentang Kesehatan Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2023 Nomor 105 Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 6887, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2023 Nomor 105 Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 6887 (2023).

Buku :

BPJS Kesehatan. (2016). Petunjuk Teknis Verifikasi Klaim. In Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan

Marzuki, P. M. (2021). Penelitian Hukum (edisi revisi, Vol. 1). Prenadamedia Group, divisi Kencana.

Website :

Soeroso, S., JS, D. W., Hakim, L., Muchtar, O., Sihombing, F., Gunawan, S., Priharto, K., & Wibowo, D. B. (2019). Refleksi Perjalanan 5 Tahun Era Jaminan Kesehatan Nasional. In Perhimpunan Rumah Sakit Seluruh Indonesia. https://www.youtube.com/watch?v=1cdCwC3VB1s&t=1372s

Tim Nasional Percepatan Penanggulangan Kemiskinan. (2019). JKN: Perjalanan Menuju Jaminan Kesehatan Nasional. In Sekretariat Wakil Presiden Republik Indonesia. http://www.tnp2k.go.id/images/uploads/downloads/Final_JKN_Perjalanan Menuju Jaminan Kesehatan Nasional Copy.pdf%0Ahttps://sirusa.bps.go.id/sirusa/index.php/dasar/pdf?kd=3519&th=2017

Jurnal :

Alamsyah, K., Prastiwi, E. N., & Salamah, U. (2021). Implementasi Kebijakan Penyelenggaraan Program Jaminan Kesehatan Daerah Kota Bekasi. Kebijakan: Jurnal Ilmu Administrasi, 12(2), 107–121.

Ambarwati, W. (2021). Pembiayaan Pasien COVID-19 dan Dampak Keuangan terhadap Rumah Sakit yang Melayani Pasien COVID-19 di Indonesia Analisis Periode Maret 2020–Desember 2020. Jurnal Ekonomi Kesehatan Indonesia, 6(1), 1–12.

Ariyanti, F., & Gifari, M. T. (2019). Analisis persetujuan klaim BPJS Kesehatan pada pasien rawat inap. Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat, 8(04), 156–166.

Bajracharya, S., & Shrestha, A. (2019). Analysis of Dead on Arrival at Emergency Department of Patan Hospital. 6(8), 26–29. https://doi.org/10.59284/jgpeman105

Benuf, K., & Azhar, M. (2020). Metodologi penelitian hukum sebagai instrumen mengurai permasalahan hukum kontemporer. Gema Keadilan, 7(1), 20–33.

Djatiwibowo, K., Januari, P., & Ep, A. A. (2018). Faktor-Faktor Penyebab Klaim Tertunda BPJS Kesehatan RSUD Dr. Kanujoso Djatiwibowo Periode Januari – Maret 2016. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 4(2), 122–134. https://doi.org/10.7454/arsi.v4i2.2564

Dziegielewski, J., Schulte, F. C., Jung, C., Wolff, G., Hannappel, O., Kümpers, P., Bernhard, M., & Michael, M. (2023). Resuscitation Room Management of Patients With Non-Traumatic Critical Illness in the Emergency Department (OBSERvE-DUS-study). BMC Emergency Medicine, 23(1), 1–15. https://doi.org/10.1186/s12873-023-00812-y

Fragala, M., Keogh, M., Goldberg, S., Lorenz, R., & Shaman, J. (2023). Clinical and Economic Outcomes of a Pharmacogenomics-Enriched Comprehensive Medication Management Program in a Self-Insured Employee Population. Research Square, 1, 1–8. https://doi.org/10.21203/rs.3.rs-3338632/v1

Handayani, S. R., Widjaja, L., Putra, D. H., & Sonia, D. (2023). Tinjauan Penyebab Pengembalian Berkas Klaim Biaya Pelayanan Pasien Rawat Inap BPJS Kesehatan di Rumah Sakit Pelabuhan Jakarta Tahun 2022. SEHATMAS: Jurnal Ilmiah Kesehatan Masyarakat, 2(4), 1045–1053.

Hidayat, D., & Bachtiar, A. (2024). Analisis Manajemen Kendali Biaya Pelayanan Rawat Inap Pasien BPJS Kesehatan. Syntax Idea, 6(4), 1973–1982.

Katz, M. H. (2018). Decreased Admission Rate From the Emergency Department With Increased Emergency Department Visits—The Good and the Bad. Jama Internal Medicine, 178(12), 1710. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2018.5163

Makisurat, J. G., Sarwo, Y. B., & Wibowo, D. B. (2018). Pelaksanaan Pelayanan Gawat Darurat Bagi Peserta Bpjs Kesehatan Di Rumah Sakit Umum Daerah Ratu Aji Putri Botung Ditinjau Dari Keputusan Menteri Kesehatan Nomor 856/Menkes/Sk/Ix/2009 Tentang Standar Instalasi Gawat Darurat (IGD) Rumah Sakit. SOEPRA Jurnal Hukum Kesehatan, 4(1), 112–131. https://doi.org/10.24167/shk.v4i1.1472

Marzuki, P. M. (2021). Penelitian Hukum (edisi revi, Vol. 1). Prenadamedia Group, divisi Kencana.

Mercer, T., Bae, J., Kipnes, J., Velazquez, M., Thomas, S. M., & Setji, N. (2015). The Highest Utilizers of Care: Individualized Care Plans to Coordinate Care, Improve Healthcare Service Utilization, and Reduce Costs at an Academic Tertiary Care Center. Journal of Hospital Medicine, 10(7), 419–424. https://doi.org/10.1002/jhm.2351

Person, J., Spiva, L., & Hart, P. (2013). The culture of an emergency department: an ethnographic study. International Emergency Nursing, 21(4), 222–227.

Puspaningsih, M., Suryawati, C., & Arso, S. P. (2022). EVALUASI ADMINISTRASI KLAIM BPJS KESEHATAN DALAM MENURUNKAN KLAIM PENDING. Journal of Syntax Literate, 7(6), 1–6.

Putri, B. S., & Kartika, L. (2017). Pengaruh kualitas pelayanan bpjs kesehatan terhadap kepuasan pengguna perspektif dokter rumah sakit hermina bogor. Jurnal Riset Manajemen Dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 2(1), 1–12.

Reynolds, T. A., Sawe, H., Rubiano, A. M., Shin, S. Do, Wallis, L., & Mock, C. N. (2018). Strengthening health systems to provide emergency care.

Rumengan, D. S. S., Umboh, J. M. L., & Kandou, G. D. (2015). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Pemanfaatan Pelayanan Kesehatan Pada Peserta BPJS Kesehatan di Puskesmas Paniki Bawah Kecamatan Mapanget Kota Manado. JIKMU, 5(1), 88–100. https://doi.org/10.1016/j.psychres.2014.11.019

Ruxin, T., Feldmeier, M., Addo, N., & Hsia, R. Y. (2023). Trends by Acuity for Emergency Department Visits and Hospital Admissions in California, 2012 to 2022. Jama Network Open, 6(12), 23–48. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2023.48053

Setiawan, M. D., Fauziah, F., Edriani, M., & Gurning, F. P. (2022). Analisis Mutu Pelayanan Kesehatan Program Jaminan Kesehatan Nasional (A: Systematic Review). Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2), 12869–12873.

Suhaimi, S. (2018). Problem Hukum Dan Pendekatan Dalam Penelitian Hukum Normatif. Jurnal Yustitia, 19(2).

Sulaiman, S. (2018). Paradigma dalam Penelitian Hukum. Kanun Jurnal Ilmu Hukum, 20(2), 255–272.

Tan, D. (2021). Metode Penelitian Hukum: Mengupas Dan Mengulas Metodologi Dalam Menyelenggarakan Penelitian Hukum. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 8(8), 2463–2478.

Widati, T., Asrori, H., & Pujiyono. (2017). Perlindungan Hukum Bagi Pasien Kegawatdaruratan Bpjs Dengan Diagnosa Di Luar Daftar Diagnosa Gawat Darurat Di Rsud Kabupaten Sukoharjo. Jurnal Pasca Sarjana Hukum UNS, V(2), 156–164.

Winarti, W., & Sukmawati, T. D. (2022). Gambaran Sistem Pengajuan Klaim Pasien Rawat Inap Bpjs Kesehatan Di Rsud X Kabupaten Bandung. Jurnal Teras Kesehatan, 5(1), 63–72.

Published

2024-08-29

How to Cite

Johan, W., Yuyut Prayuti, & Arman Lany. (2024). Discrepancies in BPJS Health Payments for Emergency Room Service Claims Based on PERMENKES Number 27 of 2014. Jurnal Hukum Dan Etika Kesehatan, 4(1), 26–37. https://doi.org/10.30649/jhek.v4i1.172

Issue

Section

Articles